Όνομα εκπαιδευτικού Τeachers4Europe Κώστας Πετσιώτης
Όνομα σχολικής μονάδας 3ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου
Τάξη/εις που συμμετείχαν

ΣΤ' τμήμα 1

 

Η εργασία περιγράφει την διεξαγωγή μιας διαλογικής αντιπαράθεσης (debate) σε μία σχολική τάξη. Το θέμα της αντιλογίας ήταν η υπάρχουσα πολυγλωσσία στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το κατά πόσο θα ήταν καλύτερο να υπάρχει μία κοινή γλώσσα για όλα τα κράτη-μέλη. Η εργασία ξεκινάει με μία σύντομη παρουσίαση της τάξης στην οποία εφαρμόστηκε η Πρακτική Άσκηση (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2012).

Διαβάστε περισσότερα: Η Πολυγλωσσία στην Ευρώπη: Blessing or Curse?

 

Όνομα εκπαιδευτικού Τeachers4Europe Μπιλιούρη Αργυρή
Όνομα σχολικής μονάδας 5ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου
Τάξη  που συμμετείχε Φτερωτοί μετανάστες

 

Έξω από την πόλη μας, το Ναύπλιο, εκτείνεται ένας υγρότοπος ο οποίος, άνοιξη και φθινόπωρο, γίνεται σταθμός των αποδημητικών πτηνών, που μετακινούνται για την επιβίωσή τους. Επίσης η περιοχή μας είναι τόπος που κατακλύζεται από μετανάστες, νόμιμους και παράνομους. Προσεγγίσαμε την αποδημία ανθρώπων και πτηνών, βιωματικά και μέσα από τη βιβλιογραφία.


Στόχος ήταν οι μαθητές να προβληματιστούν για τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες και να γνωρίσουν πως αυτές ξεπερνιούνται. Επίσης, να γίνει κατανοητό ότι το επιμέρους πρόβλημα (κάθε λαού) μπορεί να απασχολεί και άλλους λαούς και ότι η λύση του είναι ευκολότερη, όταν υπάρχει συνεργασία μεταξύ των λαών. Να γίνει γνωστή η φυσική ενότητα της Ευρώπης και η διοικητική (Ευρωπαϊκή Ένωση), η δυνατότητα συνεργασίας και η ανάγκη κατανόησης και αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Πραγματικά μέσα από μία ευχάριστη διαδικασία αναζήτησης, παιχνιδιού και δημιουργίας, οι μαθητές πετώντας με τους φτερωτούς μετανάστες, γνώρισαν τα προβλήματα των μεταναστών και έκαναν μια αναγνωριστική πτήση πάνω από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Όνομα εκπαιδευτικού Τeachers4Europe Βάια Μανώλη
Όνομα σχολικής μονάδας Δημοτικό Σχολείο Ισθμίας Κορινθίας
Τάξη/εις που συμμετείχαν Στ, τμήμα 2ο

 

Στις σημερινές εξαιρετικά δύσκολες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαιτούνται αλλαγές και παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα ώστε οι πολίτες των κρατών – μελών να νιώσουν ότι πράγματι αποτελούν ένα σύνολο με κοινά συμφέροντα και επιδιώξεις.


Βασικό ενοποιητικό παράγοντα για τα κράτη μπορεί να αποτελέσει ο πολιτισμός, ως το σύνολο των κοινωνικά μεταβιβαζόμενων και ιστορικά διαμεσολαβουσών γνώσεων, αντιλήψεων και πρακτικών (Burke, 2002). Η πολιτιστική πολυμορφία των λαών της Ευρώπης αποτελεί κοινή κληρονομιά, την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να διαφυλάξει και να την κάνει πιο προσβάσιμη  (Διακήρυξη Ε.Ε., Ευρώπη 2020).


Αποτελεί, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη για το σύγχρονο σχολείο η διαχείριση με τον καλύτερο τρόπο των προκλήσεων της εποχής και οι κατάλληλες παρεμβάσεις ώστε να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών μέσα και από την ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης. Άλλωστε, η πολιτισμοποίηση που συμβαίνει μέσα από τη διδασκαλία του πολιτισμού αποτελεί προϋπόθεση για την ομαλή κοινωνική ένταξη των παιδιών στο νέο πλαίσιο των πολιτών της Ευρώπης (Δαμανάκης,1999).


Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συγκεκριμένη εργασία όπου οι μαθητές καλούνται να  συμμετάσχουν σε ερευνητικές και βιωματικές δραστηριότητες και με όχημα την τεχνολογία να διερευνήσουν μέσα από τα μνημεία, τα πολιτισμικά στοιχεία των λαών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σκοπός της εργασίας είναι οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα ευρωπαϊκά όργανα και τις πρακτικές για τον πολιτισμό, να αναγνωρίσουν τα μνημεία ως κομμάτι και της δικής τους πολιτισμικής κληρονομιάς και να κατανοήσουν τις πρακτικές για την ανάδειξη και την προστασία τους.